Technický týdeník č. 7/2025

Fúze ve společnosti MOTOR JIKOV Group

Generální ředitel a předseda představenstva společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. a současně dlouholetý předseda představenstva Jihočeské Hospodářské komory Ing. Miroslav Dvořák poskytl rozsáhlý rozhovor redaktorovi novin Monitor Marku Prášilovi, jehož tématem byly kroky vedení společnosti uskutečněné s cílem dosáhnout vyšší efektivity, lepší organizace a posílení konkurenceschopnosti.

V rámci skupiny MOTOR JIKOV došlo v roce 2024 ke sloučení akciové společnosti MOTOR JIKOV Slévárna (zanikající společnost) a MOTOR JIKOV Strojírenská (nástupnická společnost). Tento krok byl logickým vyústěním situace, kdy společnost MOTOR JIKOV Strojírenská byla prakticky stoprocentním odběratelem produkce tlakové slévárny a sedmdesátiprocentním odběratelem slévárny litiny. Fúze je navíc součástí dlouhodobé strategie skupiny MOTOR JIKOV vedoucí k zefektivnění a optimalizaci vnitřních procesů, dosažení maximální flexibility a homogennosti a konsolidaci aktivit v oblasti slévárenství i strojírenské výroby.

Fúze se po sociální stránce nikterak nedotkne zhruba pěti stovek zaměstnanců firmy, protože vnitřní členění na jednotlivé divize v rámci skupiny zůstává zachováno. Pozitivním přínosem bezpochyby bude transparentnější komunikace navenek i uvnitř skupiny, zjednodušení administrativních procesů a užší propojení pracovních týmů. Ani pro zákazníky neznamená fúze žádné negativní změny nebo komplikace už vzhledem k tomu, že slévárny vlastně nikdy nebyly orientovány na externí zákazníky.

Tři divize MOTOR JIKOV Group se v současné době specializují na výrobu komponent pro osobní, užitkové a nákladní vozy, strojírenský a energetický průmysl, manipulační techniku, golfová vozidla, spotřební techniku, polygrafické, textilní a dřevoobráběcí stroje, hydraulické a filtrační systémy, motorovou zahradní techniku včetně produkce profesionálního pneumaticko-hydraulického nýtovacího nářadí Avdel.

V roce 2010 bylo výrobkové portfolio skupiny posíleno o široký sortiment firemních a veřejných CNG plnicích stanic. Odběrateli jsou významné renomované firmy celého světa.

Strukturální změny související se snahou po maximální efektivitě a s tlakem na konkurenceschopnost jsou přirozenou reakcí na vývoj na světových trzích, především na aktuální krizi v automobilovém průmyslu v Německu. Proces robotizace, širší využití umělé inteligence a pružná implementace moderních technologií představují proto hlavní trendy oboru, které vedení skupiny MOTOR JIKOV v plné míře reflektuje. Evropská unie zintenzivnila tlak na elektromobilitu, což výrazně ovlivnilo proměnu celého dodavatelského řetězce a aktivity skupiny MOTOR JIKOV především v Německu a v Itálii.

Výhled na rok 2025, 1,7 miliardy korun tržeb, bude znamenat pokles zhruba o 10 %, přesto vedení firmy věří, že další pozitivní vývoj bude znamenat cestu z krize a konsolidaci výrobních i obchodních aktivit.

Ing. Miroslav Dvořák se narodil 3. září 1962 v Českých Budějovicích. Po absolvování Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze v roce 1986 nastoupil jako konstruktér do společnosti MOTOR JIKOV a.s. Během své kariéry postupně zastával různé manažerské pozice, až se v roce 2000 stal předsedou představenstva a generálním ředitelem společnosti MOTOR JIKOV Group a.s.

 Pod jeho vedením se společnost stala jednou z nejvýznamnějších strojírenských firem v Jihočeském kraji. V roce 2015 získal ocenění Manažer roku v konkurenci sedmi desítek finalistů.

 Kromě své role ve společnosti MOTOR JIKOV Group a.s. působí Miroslav Dvořák také jako viceprezident Sdružení automobilového průmyslu, člen představenstva Hospodářské komory České republiky a od roku 2007 je nepřetržitě předsedou představenstva Jihočeské hospodářské komory.

 Miroslav Dvořák je známý širokou paletou zájmů. Kromě úspěšného řízení holdingu, který patří k nejvýznamnějším zaměstnavatelům v regionu, je také profesionálním hudebníkem.

 

Evropský akční plán pro automobilový průmysl

Z iniciativy Evropské komise vychází Evropský akční plán pro automobilový průmysl. Ten vznikl z nutnosti vyřešit nejnaléhavější legislativní překážky, aby nedošlo k zbytečnému prodlení.

Nařízení o emisích CO₂

V současné situaci je naléhavě nutné revidovat nařízení o výkonnostních normách CO₂ pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla.

Požadavky stanovené v nařízení jsou přísnější, než je evropský automobilový průmysl v současné situaci schopen splnit: stav trhu, klesající prodej automobilů, nedostatek podpůrných opatření, sociální dopady a hospodářská stagnace.

Z těchto důvodů je nutno uplatnit specifická opatření:

  • Zavedení mechanismu pětiletého průměrného plnění pro osobní automobily.
  1. Alternativně lze jako dočasné řešení zvážit obnovení mechanismu postupného zavádění (90 % v roce 2025 a 95 % v roce 2026, podobně jako dříve v letech 2020/2021).
  • Zvláštní opatření pro lehká užitková vozidla.
  • Včasné přehodnocení nařízení 2023/851 (osobní automobily a dodávky) a 2024/1610 (HDV - Heavy-duty vehicles) s cílem zajistit technologickou neutralitu, neutrální paliva z hlediska CO₂, vodík a uznat úlohu PHEV (Plugin Hybrid Electric Vehicles) v dekarbonizaci.
  • Infrastrukturní cíle pro alternativní paliva odpovídající ambicím nařízení o CO₂.
  • Snížení pokut pro HDV, neboť současné pokuty jsou výrazně vyšší než pokuty pro LDV (Light-duty Vehicles).
  1. Příjmy z pokut obecně by měly být rovněž použity na podporu přechodu na čistou mobilitu a dekarbonizaci odvětví.

6)   Motivační systém referenčních hodnot ZLEV (Zero and Low Emission Vehicles), mechanismy postupného zavádění a superkredity pro nízkoemisní vozidla.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

sst

© 2015 SST

webdesign
COMPEA, s.r.o.